Beställa utstakning och lägeskontroll
Den här tjänsten kräver inloggningI startbeskedet anges om det krävs utstakning och lägeskontroll av byggnaden. Utstakningen säkerställer att byggnaden blir uppförd på rätt plats inom fastigheten och med den golvnivå som angivits i bygglovet.
Utstakning
Utstakning innebär att byggnadens hörn markeras och utdragslinjer skapas, vanligtvis för två väggytterliv per byggnad. Om det är stora nivåskillnader där byggnaden ska placeras och det krävs omfattande sprängning eller andra markarbeten rekommenderar vi att du först gör en grovutstakning. Grovutstakningen ska sedan fullföljas av en finutstakning.
Lägeskontroll
Vid en lägeskontroll kontrolleras att byggnationen stämmer överens med utstakningen och bygglovet. Lägeskontrollen bör göras när grundelementen är på plats och före gjutning. Efter lägeskontrollen får du ett lägeskontrollsbevis som du behöver för att få slutbesked. Lägeskontrollen utförs inom fem arbetsdagar från det att din beställning kommit in.
Avgifter
Utstakning och lägeskontroll är förknippade med en avgift. En faktura kommer att skickas till dig i samband med genomförandet.
Här kan du läsa mer om utstakning och lägeskontroll.
Användare med skyddade personuppgifter
Använd inte E-tjänsten om du har skyddad identitet. BankID krävs vid inloggning och väljer du att logga in hämtas personnummer och namn från e-legitimationen.
Om du har skyddad identitet hör istället av dig till oss på 0300-83 40 00.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Att beställa utstakning och lägeskontroll där startbesked har meddelats.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
1 år
Övrigt om lagringstid
Inlämnad beställning av utstakning och lägeskontroll gallras efter 1 år i e-tjänstens plattform, men bevaras i verksamhetssystem för att sedan slutarkiveras i e-arkiv.
Mottagare av personuppgifter
Beställningen utgör inkommen allmän handling och kan komma att lämnas ut efter prövning vid begäran om utlämnande.
Övriga upplysningar
Läs mer om dataskydd och dina rättigheter på kommunens hemsida:
https://kungsbacka.se/kommun-och-politik/dataskydd-och-integritet
Användare med skyddade personuppgifter
Använd inte E-tjänsten om du har skyddad identitet. BankID krävs vid inloggning och väljer du att logga in hämtas personnummer och namn från e-legitimationen.
Om du har skyddad identitet hör istället av dig till oss på 0300-83 40 00.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Om du har klagomål på hanteringen av dina personuppgifter kan du vända dig till kommunen eller Integritetsskyddsmyndigheten.
Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY
Personuppgiftsansvarig
Byggnadsnämnden
byggochmiljo.geodata@kungsbacka.se
Kungsbacka direkt
info@kungsbacka.se
0300-83 40 00
www.kungsbacka.se
Följande behövs för e-tjänsten
- Startbesked
- E-legitimation
- Fastighetsbeteckning eller adress
- Ärendenummer för bygglov
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Ärende
- Utstakning eller lägeskontroll
- Önskemål om tid
- Förhandsgranska
- Skicka in