Lämna klagomål om störning avseende hälsoskydd eller miljö
I den här e-tjänsten kan du anmäla en olägenhet eller ett klagomål enligt miljöbalken. För att vi ska kunna handlägga ditt ärende måste den störning eller olägenhet som du upplever utgöra en risk för hälsan eller miljön. I miljöbalken definieras olägenhet som en ”störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan vara skadlig för hälsan och som inte är ringa eller helt tillfällig”.
Typ av klagomål som hanteras enligt miljöbalken
En anmälan om klagomål enligt miljöbalken kan handla om störningar i inomhusmiljön exempelvis buller/ljudstörning, lukt, mögel, låg temperatur och bristfällig ventilation. Det kan också handla om miljörelaterade störningar utomhus som exempelvis nedskräpning, läckage av miljöfarliga ämnen och eldning av sopor.
Att tänka på innan du anmäler olägenhet
Om du har klagomål bör du i första hand kontakta den som orsakar störningen som då har möjlighet att förbättra situationen. De handlingar som kommer in till oss eller som uppstår i ärendet är normalt sett offentliga och kan begäras ut av allmänheten. Observera att om störningen är pågående och akut, exempelvis vid eldning av avfall, kontakta Kungsbacka direkt på telefon 0300-83 40 00.
Om du vill anmäla ovårdad tomt, kontakta Kungsbacka direkt, 0300-83 40 00 så ger de dig information om hur du går tillväga.
För klagomål som rör grannosämja, djur som far illa eller arbetsmiljöfrågor ska du istället kontakta andra myndigheter så som Polisen, Länsstyrelsens djurskyddsenhet eller Arbetsmiljöverket.
Fyll i efterfrågade uppgifter så noga du kan när du lämnar ditt klagomål, det underlättar för oss när vi ska utreda ditt ärende. Om anmälan saknar viktiga uppgifter kommer den att skickas tillbaka för komplettering innan handläggning kan påbörjas. Du kan välja att vara anonym men då kan du inte få någon återkoppling i ärendet och det kan hända att kommunen inte kan utreda ärendet.
Tänk på att du i flera fall behöver skicka med en störningsdagbok. Du kan antingen fylla i en störningsdagboken digitalt direkt i e-tjänsten eller ladda upp den som en bifogad fil. Mallen för störningsdagboken hittar du till höger.
Vad händer sen?
När vi har tagit emot ditt klagomål skickar vi ett brev till den som klagomålet är riktat mot, med en kopia av din anmälan. Till brevet bifogas ett svarsbrev som ska fyllas i och skickas in till oss. Därefter gör vi en bedömning om redovisade åtgärder är tillräckliga, om vi behöver kompletterande uppgifter eller om vi behöver åka ut på en inspektion på plats.
Kommunen kan besluta om att orsaken till besvären ska utredas och åtgärdas av den som orsakar/ansvarar för förhållandena. Kommunen kan även besluta att ärendet lämnas utan åtgärd om störningen bedöms som ringa eller om kostnaden för eventuella åtgärder är orimliga i förhållande till nyttan. Under ärendets gång får du som lämnat klagomål återkoppling i ditt ärende när nya uppgifter inkommit eller beslut tagits. Väljer du att vara anonym kan ingen återkoppling ske och det kan innebära en svårighet att utreda ärendet.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Uppgifterna krävs för att Miljö och Hälsoskydd ska kunna handlägga ärendet.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Övriga upplysningar
Läs mer om dataskydd och dina rättigheter på kommunens hemsida.
Dataskydd (kungsbacka.se)
Användare med skyddad identitet
Du som användare med skyddad identitet kan på samma sätt som andra användare logga in i e-tjänster om du har e-legitimation. Personnummer och namn hämtas då från e-legitimationen och visas i de e-tjänster som kräver e-legitimation. Inga folkbokföringsuppgifter från Skatteverket hämtas till e-tjänsten, om postadress efterfrågas i e-tjänsten kommer de fälten vara tomma, men de kan fyllas i manuellt av dig som användare. Det går inte att se i ett inskickat ärende att du är en person med skyddad identitet, det är en uppgift som inte får visas av sekretesskäl.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har klagomål på hanteringen av dina personuppgifter kan du vända dig till kommunen eller Integritetsskyddsmyndigheten.
Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY
Personuppgiftsansvarig
Nämnden för Miljö & hälsoskydd
miljoochhalsoskydd.admin@kungsbacka.se
Kungsbacka direkt
info@kungsbacka.se
0300-83 40 00
www.kungsbacka.se
Fråga om inloggning
Om du loggar in så kan vi förifylla frågor med uppgifter vi hämtar från andra system exempelvis Skatteverket.
Du kan även få återkoppling om ärendets status och notifiering om handläggaren behöver mer information.
Logga in och starta e-tjänstenGå vidare utan inloggning