Anmäla om oro för barn och unga som far illa
När du anmäler via den här e-tjänsten hanterar vi den endast under kontorstid:
- Måndag 8-18.
- Tisdag-torsdag 8-16.30.
- Fredag 8-15.
Om du anmäler vid en annan tidpunkt hanterar vi inte den förrän nästa arbetsdag. Tänk på att e-tjänsten avslutas efter att du har varit inaktiv i 60 minuter, det vill säga när du inte har klickat dig fram mellan sidorna under en timme.
Akut oro efter kontorstid
Om du är akut orolig efter kontorstid ska du kontakta socialjouren i Göteborg på telefon 031-365 87 00.
Anonymitet
Är du privatperson kan du välja att vara anonym när du anmäler. Om du i ditt yrke arbetar med barn eller unga kan du inte vara anonym enligt lag. Vill du vara anonym ska du tänka på att inte uppge ditt namn eller mejladress i kontakten med oss.
Som privatperson har du inte rätt att få veta vad som händer i kontakten mellan socialtjänsten och det barn du lämnar in oro för. Det har du däremot i vissa fall om du anmäler i tjänsten.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Hälsoinformation
- Brott/brottsmisstanke
- Anhörig
Ändamålet med behandlingen är att underlätta handläggningen och administration av de personuppgifter som registreras och behandlas.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Lagringstid i enlighet med rutin för e-tjänst
Personuppgifterna lagras inte längre än vad som är nödvändigt för handläggningen av ärendet. Gallring av uppgifter sker i enlighet med fastställd rutin.
Mottagare av personuppgifter
Mottagare av personuppgifter är förvaltningens handläggare som har behörighet att hantera orosanmälningar avseende barn och unga. Mottagare är även personal hos personuppgiftsbiträdet i syfte att hantera överföringen av information i systemet.
Övriga upplysningar
Läs mer om dataskydd och dina rättigheter på kommunens hemsida.
Dataskydd (kungsbacka.se)
Användare med skyddade personuppgifter
Du som användare med skyddade personuppgifter kan på samma sätt som andra användare logga in i e-tjänster om du har e-legitimation. Personnummer och namn hämtas då från e-legitimationen och visas i de e-tjänster som kräver e-legitimation. Inga folkbokföringsuppgifter från Skatteverket hämtas till e-tjänsten, om postadress efterfrågas i e-tjänsten kommer de fälten vara tomma, men de kan fyllas i manuellt av dig som användare. Det går inte att se i ett inskickat ärende att du är en person med skyddade personuppgifter, det är en uppgift som inte får visas av sekretesskäl.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har klagomål på hanteringen av dina personuppgifter kan du vända dig till kommunen eller Integritetsskyddsmyndigheten.
Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY
Personuppgiftsansvarig
Nämnden för Individ & Familjeomsorg
individochfamiljeomsorg@kungsbacka.se
Kungsbacka direkt
info@kungsbacka.se
0300-83 40 00
www.kungsbacka.se/
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Uppgifter om anmälaren
- Uppgifter om barnet/ungdomen
- Uppgifter om föräldrar
- Anledning till oro
- Förhandsgranska
- Skicka in