Skriva ansvarsförbindelse för iPad
Den här tjänsten kräver inloggningUtlämnande och kvittens av din iPad
iPaden är ett arbetsredskap som förtroendevalda får tillgång till under sitt uppdrag, följande förutsättningar gäller:
- iPaden är avsedd för arbete i samband med uppdraget som förtroendevald i Kungsbacka kommun och är att se som ett lån och ska återlämnas vid uppdrags slut.
- Du ansvarar själv för användningen av iPaden samt dess innehåll. Du ansvarar för att uppdatera din egen iPads operativsystem, hantera lösenord, och säkerhetskopiera innehållet. Behöver du hjälp, kontakta Telesupporten.
- iPaden kan användas för privat bruk under förutsättning att användaren ansvarar för eventuella skador/problem/kostnader som den privata användningen orsakar.
- Alla användare av IT-resurser i Kungsbacka kommun ska hålla sig uppdaterade på, för området, gällande rutiner. Om du vill veta mer om dessa kan du kontakta KLK Kansli eller din nämndsekreterare.
- När uppdraget avslutas ska iPaden återlämnas till KLK Kansli.
- Vid eventuell förlust av iPaden ska en stöld- eller förlustanmälan lämnas in till KLK Kansli.
- Endast en iPad per förtroendevald kan kvitteras ut från kommunen.
Tillbakalämnande av iPad
När du avsäger dig ditt uppdrag eller slutar i samband med val ska iPaden som du har fått låna lämnas tillbaka omgående.
- Kontrollera att iPadens laddare, ”gem” som används till att öppna sim-kortsluckan och eventuellt sim-kort finns med i kartongen.
- Gör en nollställning av iPaden. Kan du själv inte göra det måste du lämna ifrån dig lösenordet till ditt Apple-ID och pinkod till iPaden, så görs detta senare av KLK Kansli.
- Kontrollera även att iPaden inte har några skador och att fodralet är med.
Ett mejl skickas till dig där det står att du har återlämnat iPaden. Om du som politiker avsäger dig ditt uppdrag i en nämnd, men behåller uppdraget i en annan nämnd, ska du behålla iPaden. Det är inte möjligt att lösa ut en iPad i samband med att du avgår, främst av skälet att det kommer en ny förtroendevald som behöver den.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
Ändamålet med behandlingen
Kvittering av iPad och vilken iPad (serienummer och stöldskyddsnummer)
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
För evigt
Övrigt om lagringstid
Vid återlämnande av iPad.
Övriga upplysningar
Läs mer om dataskydd och dina rättigheter på kommunens hemsida.
Dataskydd (kungsbacka.se)
Användare med skyddade personuppgifter
Du som användare med skyddade personuppgifter kan på samma sätt som andra användare logga in i e-tjänster om du har e-legitimation. Personnummer och namn hämtas då från e-legitimationen och visas i de e-tjänster som kräver e-legitimation. Inga folkbokföringsuppgifter från Skatteverket hämtas till e-tjänsten, om postadress efterfrågas i e-tjänsten kommer de fälten vara tomma, men de kan fyllas i manuellt av dig som användare. Det går inte att se i ett inskickat ärende att du är en person med skyddade personuppgifter, det är en uppgift som inte får visas av sekretesskäl.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Om du har klagomål på hanteringen av dina personuppgifter kan du vända dig till kommunen eller Integritetsskyddsmyndigheten.
Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@kungsbacka.se
Kungsbacka direkt
info@kungsbacka.se
0300-83 40 00
www.kungsbacka.se/
Följande behövs för e-tjänsten
- Förtroendevald
- E-legitimation
- Stöldskyddsnummer iPad
- Serienummer iPad