Ansöka om ekonomiskt bistånd - återansökan
Den här tjänsten kräver inloggningViktig information – längre handläggningstider
Under november och december 2024 kommer vi att ha något längre handläggningstider då vi byter verksamhetssystem. Detta innebär att ansökningar behöver vara inne i god tid och vara så komplett ifyllda som möjligt. Försök också att få med allt i månadsansökan för att undvika kompletterande ansökningar under månaden.
Du som redan har beviljats ekonomiskt bistånd och ska göra en återansökan använder denna e-tjänsten. Kan du inte använda e-tjänsten går det bra att fylla i en blankett.
Tänk på detta innan du startar e-tjänsten:
- Läs igenom all information på hemsidan!
- Innan du startar är det bra att samla alla uppgifter om inkomster och utgifter som du ska ta upp i din ansökan.
Logga in med e-legitimation
Både du och din make/maka/partner/sambo behöver e-legitimation när ni söker ekonomiskt bistånd tillsammans.
Samla in och spara alla dina handlingar (kontoutdrag, fakturor, kvitton, hyresavtal, intyg, avtal med mera) om inkomster och utgifter som tas upp i din återansökan även om du inte behöver bifoga dessa. Det utförs regelbundna stickprov där du ombeds lämna in dessa underlag. Om du medvetet lämnat felaktiga uppgifter kan det leda till att en polisanmälan görs.
Vid en återansökan fattas ett beslut inom fem arbetsdagar som skickas till dig via post tillsammans med en beräkning. Om din återansökan inkommit senast den 20:e sker utbetalning den 27:e varje månad eller första vardagen närmast efter den 27:e. Tänk på att eventuella helgdagar och högtider kan påverka detta och att de då behöver ansökan komma in tidigare än så. Inkommer ansökan efter den 20:e sker handläggning och utbetalning så snart som möjligt.
Information - När du ska göra en återansökan
Länk till video som visar hur du fyller i e-tjänsten. Vill du se filmen på ett annat språk än svenska? Klicka på kugghjulet, undertexter och översätt automatiskt. Där kan du välja språk på textningen.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Lön på personnivå
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Inkomstuppgifter
- Medlemskap i fackförening
- Registreringsnummer
- Språkanknytning
Att få in underlag för att hantera ansökan om ekonomiskt bistånd.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år
Ärenden lagras fem år efter avslutat ärende, utom om du fyller den 5:e, 15:e eller 25:e en månad, då bevaras det.
Övriga upplysningar
Läs mer om dataskydd och dina rättigheter på kommunens hemsida.
Dataskydd (kungsbacka.se)
Användare med skyddade personuppgifter
Du som användare med skyddade personuppgifter kan på samma sätt som andra användare logga in i e-tjänster om du har e-legitimation. Personnummer och namn hämtas då från e-legitimationen och visas i de e-tjänster som kräver e-legitimation. Inga folkbokföringsuppgifter från Skatteverket hämtas till e-tjänsten, om postadress efterfrågas i e-tjänsten kommer de fälten vara tomma, men de kan fyllas i manuellt av dig som användare. Det går inte att se i ett inskickat ärende att du är en person med skyddade personuppgifter, det är en uppgift som inte får visas av sekretesskäl.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har klagomål på hanteringen av dina personuppgifter kan du vända dig till kommunen eller Integritetsskyddsmyndigheten.
Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY
Personuppgiftsansvarig
Nämnden för Gymnasium & Arbetsmarknad
gymnasiumocharbetsmarknad@kungsbacka.se
Kungsbacka direkt
info@kungsbacka.se
0300-83 40 00
www.kungsbacka.se/
Följande behövs för e-tjänsten
- Folkbokförd i Kungsbacka kommun
- E-legitimation
- Underlag på det du ansöker om såsom fakturor, kvitton med mera
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Uppgifter om dig som söker
- Vad gäller ansökan
- Barn
- Inkomster
- Utgifter
- Underlag
- Försäkran
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in