Anmäla om oro gällande missbruk hos vuxna över 20 år
Vi hanterar anmälningar endast under kontorstid:
- Måndag 8-18.
- Tisdag-torsdag 8-16.30.
- Fredag 8-15.
Om du gör en orosanmälan vid en annan tidpunkt hanterar vi inte den förrän kommande arbetsdag.
Akut oro efter kontorstid
Om du är akut orolig för någon med missbruk efter kontorstid eller på helger och röda dagar kan du kontakta socialjouren i Göteborg på telefonnummer 031-365 87 00 eller via SOS alarm 112.
Sekretess
Vi arbetar under sekretess och lämnar inte ut några uppgifter till obehöriga. Tyvärr kan vi inte återkoppla vad som händer i ärendet efter din anmälan utan den enskildes samtycke.
Suicidtankar
Om den personen du är orolig för uttrycker livsleda, suicidtankar eller suicidplaner är det viktigt att du anmäler detta till personens ansvariga sjukvårdskontakt eller hör av dig till SOS alarm 112 om det är akut. Om du inte vet personens sjukvårdskontakt kan du vända dig till 1177 för hjälp och rådgivning.
Läs mer om missbruk och beroende: Missbruk och beroende.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Hälsoinformation
- Brott/brottsmisstanke
- Anhörig
Ändamålet med behandlingen är att underlätta handläggningen och administration av de personuppgifter som registreras och behandlas.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Personuppgifterna lagras inte längre än vad som är nödvändigt för handläggningen av ärendet
Personuppgifterna lagras inte längre än vad som är nödvändigt för handläggningen av ärendet. Gallring av uppgifter sker manuellt i enlighet med fastställd rutin.
Mottagare av personuppgifter
Mottagare av personuppgifter är förvaltningens handläggare som har behörighet att hantera orosanmälningar avseende vuxna över 20 år. Mottagare är även personal hos personuppgiftsbiträdet i syfte att hantera överföringen av information i systemet.
Övriga upplysningar
Läs mer om dataskydd och dina rättigheter på kommunens hemsida.
Dataskydd (kungsbacka.se)
Användare med skyddade personuppgifter
Du som användare med skyddade personuppgifter kan på samma sätt som andra användare logga in i e-tjänster om du har e-legitimation. Personnummer och namn hämtas då från e-legitimationen och visas i de e-tjänster som kräver e-legitimation. Inga folkbokföringsuppgifter från Skatteverket hämtas till e-tjänsten, om postadress efterfrågas i e-tjänsten kommer de fälten vara tomma, men de kan fyllas i manuellt av dig som användare. Det går inte att se i ett inskickat ärende att du är en person med skyddade personuppgifter, det är en uppgift som inte får visas av sekretesskäl.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har klagomål på hanteringen av dina personuppgifter kan du vända dig till kommunen eller Integritetsskyddsmyndigheten.
Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY
Personuppgiftsansvarig
Nämnden för Individ & Familjeomsorg
individochfamiljeomsorg@kungsbacka.se
Kungsbacka direkt
info@kungsbacka.se
0300-83 40 00
www.kungsbacka.se/