Boka fixartjänst
I Kungsbacka kommun finns en fixartjänst som erbjuder både praktisk och digital hjälp. Fixartjänsten vänder sig till dig som är över 67 år och som behöver hjälp med sådant som du inte klarar själv och som kan innebära en risk för att du ramlar, eller som är i behov av digitalt stöd och inte kan ta dig hemifrån.
Det kostar inget att använda fixartjänsten. Fixaren har med sig verktyg, skruv och spik för att kunna hjälpa dig. Glödlampor eller annan utrustning köper och betalar du själv.
Beställ tjänsten här. Efter att du skickat in en önskan om hjälp kontaktar fixaren dig för att bestämma en tid.
Fixaren ringer upp dig inom kort för att boka en tid. Fixaren i Kungsbacka arbetar måndag till fredag.
Praktisk fixartjänst
Den praktiska fixartjänsten hjälper dig med sådant inom ditt hem som kan innebära en risk för att du ramlar. Det kan vara att sätta upp en gardinstång eller byta en lampa. Det handlar om enklare sysslor som inte görs av hemtjänsten, personal eller fastighetsskötare på ditt boende.
Du kan till exempel få hjälp med:
- Enklare sysslor inomhus (sätta upp eller ta ner gardinstång, gardiner och brandvarnare, byta glödlampa och batterier, hämta eller lämna i vindsförråd och källare, råd för att minska halkrisk och förbättra säkerhet i hemmet)
- Brandsäkerhet
- Hälsofrämjande och förebyggande vägledning
Digital fixartjänst
Den digitala fixartjänsten stödjer dig som inte kan ta dig hemifrån med digitala verktyg och tjänster på din telefon, surfplatta och dator.
Du kan till exempel få hjälp med:
- Stöd för att lära dig digitala tjänster (appar, beställa mat, videosamtal, chat)
- Stöd för att lära dig använda egen digital utrustning (telefon, dator, läsplatta)
- Att låna digital utrustning
- Säkerhet på nätet
- Information om välfärdsteknik och ny teknik du kan skaffa på egen hand
Fixartjänst hjälper inte till med sysslor utomhus, saker som kräver fackkunskap eller höghöjdsarbete. Fixartjänst utför inte heller installationer, reparationer av digitala enheter eller utför tjänster som kräver koder eller lösenord. För dig som kan ta dig hemifrån finns digital hjälp och handledning på biblioteken.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Anhörig
Rättslig grund för behandlingen
Den registrerade har lämnat sitt samtycke
Lagringstid
- Vid inaktualitet
Övriga upplysningar
Läs mer om dataskydd och dina rättigheter på kommunens hemsida.
Dataskydd (kungsbacka.se)
Användare med skyddade personuppgifter
Du som användare med skyddade personuppgifter kan på samma sätt som andra användare logga in i e-tjänster om du har e-legitimation. Personnummer och namn hämtas då från e-legitimationen och visas i de e-tjänster som kräver e-legitimation. Inga folkbokföringsuppgifter från Skatteverket hämtas till e-tjänsten, om postadress efterfrågas i e-tjänsten kommer de fälten vara tomma, men de kan fyllas i manuellt av dig som användare. Det går inte att se i ett inskickat ärende att du är en person med skyddade personuppgifter, det är en uppgift som inte får visas av sekretesskäl.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Om du har klagomål på hanteringen av dina personuppgifter kan du vända dig till kommunen eller Integritetsskyddsmyndigheten.
Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY
Personuppgiftsansvarig
Nämnden för Vård & Omsorg
vardochomsorg@kungsbacka.se
Kungsbacka direkt
info@kungsbacka.se
0300-83 40 00
www.kungsbacka.se