Beställa insatser vid tillfällig vistelse i Kungsbacka enligt SoL
Den här tjänsten kräver inloggningÄldre personer och personer med funktionsnedsättning som i sin hemkommun har beviljats insatser enligt socialtjänstlagen har rätt att få hjälp under sin tillfälliga vistelse i Kungsbacka. Kungsbacka har valfrihet (LOV) inom hemtjänsten.
Observera att följande gäller:
- Beställningen ska ha inkommit till Kungsbacka kommun senast 4 veckor innan personens ankomstdatum.
- Beställningen måste vara anpassad för de förutsättningar som den tillfälliga bostaden ger.
- Fakturering sker efter vistelsens slut.
Mer information finns här: Tillfällig vistelse i kommunen | Kungsbacka kommun
Funktionen för att logga in med tjänstelegitimation är inte tillgänglig.
Som beställare i annan kommun behöver du välja ”Logga in som invånare” och logga in med Freja eID eller mobilt bank ID.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Hälsoinformation
- Anhörig
Uppgifterna krävs för att hantera och i nästa steg kunna erbjuda insatser vid tillfällig vistelse i Kungsbacka kommun. Detta utgör del i förvaltningens myndighetsutövning.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 1 månader
Mottagare av personuppgifter
Handläggare inom kommunens biståndsenhet.
Övriga upplysningar
Läs mer om dataskydd och dina rättigheter på kommunens hemsida.
Dataskydd (kungsbacka.se)
Användare med skyddade personuppgifter
Du som användare med skyddade personuppgifter kan på samma sätt som andra användare logga in i e-tjänster om du har e-legitimation. Personnummer och namn hämtas då från e-legitimationen och visas i de e-tjänster som kräver e-legitimation. Inga folkbokföringsuppgifter från Skatteverket hämtas till e-tjänsten, om postadress efterfrågas i e-tjänsten kommer de fälten vara tomma, men de kan fyllas i manuellt av dig som användare. Det går inte att se i ett inskickat ärende att du är en person med skyddade personuppgifter, det är en uppgift som inte får visas av sekretesskäl.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har klagomål på hanteringen av dina personuppgifter kan du vända dig till kommunen eller Integritetsskyddsmyndigheten.
Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY
Personuppgiftsansvarig
Nämnden för Vård & Omsorg
vardochomsorg@kungsbacka.se
Kungsbacka direkt
info@kungsbacka.se
0300-83 40 00
www.kungsbacka.se/
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Uppgifter om hemkommunen
- Uppgifter om brukaren
- Beställning av insatser
- Val av utförare
- Förhandsgranska
- Skicka in