Ansöka om tillfälligt uppehåll av sophämtning och/eller slamtömning

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Ska en bebyggd fastighet stå helt oanvänd en längre tid går det att ansöka om uppehåll i sophämtning och/eller slamtömning.

När det gäller ansökan om tillfälligt uppehåll, notera följande: 

- Fastigheten ska vara tom minst 6 månader.
- Uppehåll i hämtning medges för maximalt ett år i taget. 
- Uppehåll för delårsabonnemeng gäller alltid hela perioden (vecka 19-38).
- Uppehållet gäller som längst ett år. Därefter måste du ansöka igen om du vill ha fortsatt uppehåll. 
- Ansökan ska göras senast en månad före det datum uppehållet ska börja gälla.
- Kostnaden för tillfälligt uppehåll motsvarar kostnaden för ett kärlbyte enligt gällande Taxa för avfall

I e-tjänsten kan du både ansöka och göra en förnyad ansökan om du redan har ett tillfälligt uppehåll. 

I denna e-tjänsten är ditt ärende inte tillgängligt under Mina sidor när du har skickat in det. Du inte följa ditt ärende eller kommunicera med handläggaren via Mina sidor.

Hämta företagsuppgifter

I e-tjänsten kan du välja att hämta företagets uppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas företagsuppgifter.

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa