Redovisa uppgifter om VA-förening

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Välkommen till e-tjänst för VA-föreningar

Ni som ska använda denna e-tjänst har fått ett meddelande från Miljö & hälsoskydd, som hänvisar er till denna sida för att besvara frågor som ingår i tillsynen.

E-tjänsten uppskattas ta cirka 15-30 minuter att fylla i. På inloggningssidan väljer ni ”Logga in som invånare” med e-legitimation. Innan ni startar e-tjänsten är det viktigt att ni läser igenom frågorna som ni har fått i tidigare utskick.

Bakgrund

Miljö & hälsoskydd bedriver tillsyn på VA-föreningar med syfte att kontrollera att reglerna i miljöbalken följs. Detta innefattar bland annat frågor om föreningens egenkontroll, som till exempel vilken typ av pumpar som föreningen använder och hur föreningens rutiner för service, underhåll och driftproblem ser ut. Utifrån vilka svar som redovisas i e-tjänsten, kommer vi göra en bedömning om det behövs ett besök på plats.

Effektivare handläggning med e-tjänst

Denna e-tjänst är till för att effektivisera handläggningen, underlätta tillsynen och minska kostnaden för er. Efter att svaren kommit in till oss granskar vi uppgifterna. Efter det kontaktar vi er för eventuella följdfrågor eller om vi behöver boka in tillsynsbesök. Om vi har fått tillräckligt med information, kommer vi direkt att skriva ett beslut som vi skickar till er.

Avgift

Timavgiften är 1330 kronor. I avgiften ingår granskning av handlingar, eventuell komplettering och tillsynsbesök, framtagande av inspektionsprotokoll, fakturering och administrativ avgift.

Uppskattad tid för denna tillsynsinsats är 4 till 7 timmar.
Läs mer om vår taxa: Avgifter, taxor och tillsyn enligt miljöbalken

Hämta företagsuppgifter

I e-tjänsten kan du hämta företagets uppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket automatiskt. Läs mer på sidan: Så här hämtas företagsuppgifter.

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation
  • Kontaktuppgifter till styrelseledamot
  • Eventuell dokumentation ur föreningens egenkontroll

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa